Updatetje Kenia - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Floortje Hoorens - WaarBenJij.nu Updatetje Kenia - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Floortje Hoorens - WaarBenJij.nu

Updatetje Kenia

Door: Floortje

Blijf op de hoogte en volg Floortje

25 April 2010 | Kenia, Nyeri

Jambo allemaal,

Het heeft weer even geduurd, maar hier is weer een teken van leven uit Kenia!
De laatste twee weken sinds mijn vorige reisverslag hebben voornamelijk in het teken gestaan van het opknappen van het lokaal. Er is hard gewerkt, en dat is te zien in het resultaat. De klas is bijna niet meer te herkennen. Een kleine update;

Vorige week woensdag ben ik samen met de loodgieter in de stad alle onderdelen gaan kopen voor het toilet. We zijn heel wat verschillende winkeltjes afgegaan voordat we alle spullen bij elkaar hadden. Bij ene shop hadden ze dit niet, en dat hadden ze bij de andere shop weer wel. Dus we zijn de straten van Nyeri een paar keer op en neer gegaan. Maar wel met het gewenste eindresultaat!

De loodgieter kon aan de slag en ik ben de dag erna op zoek gegaan naar grondverf. Omdat ik ook zelf letterlijk aan de klas wilde werken, had ik besloten om te helpen met verven. Dus zaterdag ben ik samen met Jozef (vrijwilliger) en een aantal jongens van hier begonnen met verven. En aan het einde van de dag zag het lokaal er al totaal anders uit. Het was nog maar de gewone witte grondverf, maar het lokaal zag er meteen een stuk frisser uit. Het verven ging niet altijd even gemakkelijk. Een ladder hadden we helaas niet tot onze beschikking, dus was het moeilijk om tot bovenaan te komen. Maar daar wisten de Keniaanse jongens wel raad mee. Uit een ander lokaal werden een aantal schoolbanken gehaald, en die werden in combinatie met een pallet tegen de muur gestapeld. Een heel bouwwerk, wat zeker niet door de arbeidsinspectie zou worden goed gekeurd! Een beetje wankel werd de stellage beklommen door een van de werkers. Dit kon natuurlijk niet goed gaan… eenmaal boven gekomen, gleed de constructie uit elkaar en vloog de witte grondverf door het hele lokaal. Gelukkig was er niets aan de hand met de jongen. Iedereen zat onder de verf, en de Kenianen noemden zichzelf nu de ‘look-a-like-Mzungu’s’. Het leek op een scène uit een of andere comedy film. Iedereen lag in een deuk.

De afgelopen week ben ik vanaf maandag begonnen met het verven van de daadwerkelijke kleur van de klas. Het was nog even zoeken voor de goede kleurencombinatie maar ik denk dat ik goed ben geslaagd. Een donkergroene band is aangebracht op de onderste helft van de muren, en de bovenste helft wordt gesierd door een lichtgele kleur. Het is verstandig om de muren een donkere band te geven omdat dit het gemakkelijkste is met schoonmaken door de rode modder die ontstaat als het geregend heeft. De kozijnen hebben een lichtgroene kleur gekregen. Een heel priegelwerkje!! Ik heb ook nu weer samen met Jozef geverfd, en we zijn tot de conclusie gekomen dat de Kenianen het niet zo nauw nemen met ‘precies werken’. Geregeld ontdekten we een klodder gele verf om het groen, of groene klodder op de gele muur. Moeilijk om dan je geduld te bewaren hoor!! Maar al met al ziet het lokaal er totaal anders uit nu. Komende weken wordt er gewerkt aan het maken van nieuwe tafeltjes en stoelen. Een complete make-over!!

Deze week heb ik ook nog een schommel laten maken voor de school waar ik het schoolbord heb geverfd. In de stad heb ik de materialen gekocht, en bij de constructie van het nieuwe weeshuis is de schommel in elkaar gezet door de lasser van Upendo. Daarna hebben we de schommel met een pick-up auto naar de school gebracht. Dit was wederom een avontuur opzich! De schommel is vrij groot. En dus werd de schommel rechtop achterin de laadbak geplaatst, en een aantal mannen moesten de poten van de schommel vasthouden. De wegen zijn hier niet zo als huis, met veel kuilen in de grond en bomen langs de kant. Menige takken zijn gesneuveld van de bomen die we onderweg tegen kwamen.
Omdat ik heb gezien dat de kinderen van Upendo zo’n plezier hadden op de glijbaan in het Green Hills Hotel, heb ik ook besloten om een glijbaan te laten maken voor bij het nieuwe weeshuis. Deze is nu bijna klaar en kan dan vervolgens geplaatst worden. Een likje vrolijke verf, en de kinderen kunnen plezier gebruik gaan maken van de glijbaan als ze hier wonen!

Vorige week zijn de moeders van Anne en Yanthe (vrijwilligers) op bezoek geweest. Zij wilden nog een keer gaan zwemmen met de kinderen. Wederom een geweldige dag. De kinderen werden getrakteerd op een lekkere lunch. De gezichtjes straalden bij ieder frietje dat ze richting hun mondjes brachten. Op en top genieten! Zowel voor de kinderen, als voor mij. Het is en blijft heerlijk om de kinderen te zien genieten. Alle bordjes werden helemaal leeggegeten. Lekker met de handjes frietjes eten. En zelfs toen ik dacht dat kleine Mary-Ann klaar was met eten, want haar bordje was helemaal leeg, bleek dit niet het geval. De ketchup werd zorgvuldig met de vingertjes van het bord geveegd, opgelikt. Lekker toch…!

Deze keer niet zo’n heel lang verslag. Maar ik denk dat de foto’s voor zich spreken als jullie zien hoe hard er aan het lokaal is gewerkt!

Weer heel veel liefs,

Xx Floor

• 25 April 2010 - 15:38

Fam BauClaes:

Heej Bloempje,

Wat een beetje verf al niet kan doen! Wow, maar dan heb je ook meteen resultaat van je harde werk!
    Arthuur is vandaag met de Truckrun meegeweest. Da's een hele mooie file van wel 200 vrachtwagens én hij heeft weer eens genoten!

Groetjes van Hans en Maria, Yara, Arthuur en Freya

• 25 April 2010 - 16:46

Laura:

Good Job!! Het lokaal en ook de wc zien er super uit. Wat gaat de tijd snel. Leuk idee dat van de glijbaan voor de kids. Have fun, veel liefs en knuffels daar en geniet.

• 25 April 2010 - 20:57

Fam. Claessen:

Floor, in een woord, GEWELDIG, prachtige kleuren en wat zie er zelf ook goed uit, je straalt helemaal. We zien weer uit naar je volgende verhaal. Veel liefs en groetjes Geert, Anita en de Poete.

• 26 April 2010 - 09:27

Krista:

Ha meadje,

dat ziet er super uit! wat een verschil zeg, super!

xx krista

• 26 April 2010 - 16:50

Monique Loomans:

Hey Floor,

Goed werk geleverd,echt super. Ziet er goed uit !
    Geniet nog de komende weken en kijk er naar uit om wat af te spreken.
    Dikke kus Monique

• 26 April 2010 - 19:47

Belinda:

Hey Flower,

good gewerk! Gooi kleure geal en greun; det zit dich in dien blood. Auch leuk van die sjömmel en glijbaan; enne ich dag ech det ze in Kenia gein friet kooste. Hebs ste zeker auch van gesmuld.

Geniet der nog van; want ut geit sjnel, he.

groete, Belinda

• 26 April 2010 - 20:19

Liet Hellebrekers:

Hoi Floor,

Het resultaat van je inspanningen mag er zijn,
    het ziet er prachtig uit.
    In de kerk staat een groot bord met jouw foto's van Kenia, deze moeten er zeker bijkomen dan kan iedere "brave" kerkbezoeker zien hoe jij het naar je zin hebt in Afrika.
    Ik wens je nog heel veel mooie momenten en voor het afscheid nemen van straks alvast 'n beetje sterkte.
    Groete oet het Meulesjträötje van
    Wim en Liet

• 26 April 2010 - 22:55

Monique:

Hey Floortje,
    Super waat ste allemoal duis en klaor krigs. Het lokaal zuut d'r good oet in de JV kleure. Geneet d'r nog mer van en veul plezeer!

• 27 April 2010 - 17:53

Bart Demuelenaere:

Sorry voor de late reactie maar ik vind dat jullie keigoed werk doen daar !!

Enneuh geniet er maar van want tis zo weer voorbij!!

• 27 April 2010 - 18:16

Jeroen-Wim-Thea:

Hey Flora en ......
    Sjiek zuut 't oet en natuurlijk de jonkvleisj kluere. Geweldig was se weer gepresteerd hobs.
    Geniet van de sjoan momente. Voal leefs oet Deetere en eine hiele dikke!

• 27 April 2010 - 19:59

Britta:

Hey Floor!

Wat super om al je verhalen te lezen...en daarbij die prachtige fotos te zien...Super..
    En wat je hebt bereikt? Echt te gek..Ga zo door..Geniet van alles!
    Je bent een Topper!

Dikke Xuss Britta

• 27 April 2010 - 20:31

Frans Sas Teun Guus:

Hallo Floor.

"Jouw"klaslokaal ziet er prachtig uit,wat leuk om het zo te zien groeien.
    Letterlijk met;kunst en vliegwerk,als ik de ingestortte schoolbankjes-toren bekijk.
    Wat een genot om die kids zo te kunnen verwennen,de foto`s spreken boekdelen.

Nog een heel mooie en leuke tijd gewenst.

Groetjes.

• 29 April 2010 - 08:24

Jessie En Hans:

Hoi Floor,

Geweldig wat je daar allemaal doet. En dan die snoetjes van de kinderen, hier doe je het toch voor, heerlijk toch!! Doe nog een paar weken je best, en dan zien we je weer terug in ons eigen dorp. geniet er nog even van,

• 29 April 2010 - 17:46

Marij En Koos:

Hallo Floor,

Op dit moment begint hier alles oranje te kleuren, maar dat kan tegen het geel en groen van jou niet op.
    Het is prachtig om te zien hoe het schooltje vorderd en dat lijkt mij jou ook een goed gevoel te geven als ik je gezicht op de foto's zie.
    Maar die gezichtjes van de kinderen doet je hart toch smelten,de frietjes gaan er goed in, zo special voor hun, zo normaal voor ons.
    Olifanten spotten is inderdaad geen dagelijkse bezigheid jammer dat je straks weer met eendjes genoegen moet nemen.
    Maar dan zijn die herineringen zeker zo mooi en onvergetelijk.
    Geniet nog van je resterende tijd daar,het is zo om.

Groetjes Marij

• 05 Mei 2010 - 18:08

Irene:

Ha Floor!

Super wat je daar allemaal doet voor die super schattige zwarte kindjes!!!!! :D Ik mis ze nog steeds haha

Als je terug bent kom je maar gauw een keer op de DS eten om al je verhalen te vertellen en foto's te laten zien!

Je bent ook uitgenodigd voor de reunie 10 jaar Dorpstraat 86!!! partyyyyy

xxx Irene

• 07 Mei 2010 - 09:56

Pety En Paul:

Floor, je bent goed bezig. De school ziet er prachtig uit. Hulp in optima forma.

Pety en Paul

• 10 Mei 2010 - 05:44

Bart Demuelenaere:

Hoi Floor!
    Nog ff meid dan zit ut er weer op voor je.
    Hopelijk heb je een wereldtijd gehad daar en heb je kunnen doen wat je wilde doen.
    Volgens mij heb je wel heel veel bereikt!!!

• 11 Mei 2010 - 06:46

Fam. Claessen:

Ha die Floor,
    Niet te geloven dat je al weer bijna in Dieteren bent. Geniet nog even van alles wat je hebt verricht en om je heen hebt. Wens je alvast een goede terugreis en sterkte bij het afscheid. Liefs en groetjes "die van Kloase".

• 11 Mei 2010 - 10:13

Joos:

Fleurke!
    Hubbe dich gemis zaoterdig! Mer diene man is ns good ontgreunt..
    Ut zit d'r alweer bienao op veur dich dao, ongeluifelik wie snel det det geit.. Mer zal veur dich waarschienlik waal neet zo snel zeen omgevlaoge!?
    Geniet d'r nog mer effe lekker van! Tot de 23ste, gezellig op de repetitie! ;)
    Xx